Skip to main content

Malaysia-Indonesia: Keserumpunan budaya

Malaysia dan Indonesia merupakan negara yang mana masyarakat marhaen pribuminya berasal daripada rumpun yang satu. Sebelum kewujudan Malaysia dan Indonesia, masyarakat marhaen pribuminya bebas bergerak dan menetap di mana-mana saja ceruk gugusan alam kepulauan Melayu tanpa sekatan. Masyarakat Melayu Malaysia kebanyakannya berdarah Jawa, Bugis, Banjar, Minangkabau, Aceh dan sebagainya. Jawa, Bugis, Banjar, Minangkabau dan Aceh berasal daripada salah satu daerah gugusan alam kepulauan Melayu yang kini dikenali sebagai Indonesia.


Akibat dan kesan daripada Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, gugusan kepulauan alam Melayu terbahagi kepada dua wilayah politik moden berasingan yang ditadbir oleh Inggeris dan Belanda. Ia kemudian menjadi negara bangsa – Malaysia dan Indonesia – selepas kedua-duanya mencapai kemerdekaan daripada imperialis barat. Ini seterusnya membawa kepada pemecahan rumpun Melayu kepada dua bangsa iaitu bangsa Malaysia dan bangsa Indonesia.

Berikut rangkap petikan kedua daripada sajak yang memperkatakan tentang takrifan Melayu sebagaimana yang telah dinukilkan oleh Datuk Usman Awang, Allahyarham, di dalam memperbicarakan persoalan MELAYU:

Melayu di Tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu
Minangkabau memang Melayu
Keturunan Aceh adalah Melayu
Jakun dan Sakai asli Melayu
Arab dan Pakistan, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mualaf bertakrif Melayu

Dunia Melayu dan Bangsa Melayu sebagaimana yang dinukilkan oleh Ahmad Soekarno:

Di setiap negeri di mana pantainya ada pohon kelapa yang melambai maka di situlah wujudnya saudara sebangsa denganku bernama Melayu. Itulah duniaku dunia Melayu yang gagah perkasa di seluruh Nusantara.

“Bangsaku bangsa Melayu biarpun terpisah oleh gagasan percaturan politik penjajah namun garapan kasih sayang sesama sebangsa tetap subur kerana seluruhnya terhimpun dalam sebuah empayar besar bernama dunia Melayu
.”

Berikut adalah ucapan Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia yang kedua sewaktu merasmikan Kongres Kebudayaan Kebangsaan di Kuala Lumpur pada bulan Ogos 1971.

“…nenek moyang bangsa kita yang mendiami rantau Nusantara ini meninggalkan pusaka kebudayaan yang kaya raya dan tinggi mutunya. Maka sudah sewajarnya kita menerima gagasan bahawa Kebudayaan Kebangsaan yang sedang dibentuk dan dicorakkan itu hendaklah berlandaskan kebudayaan rakyat asal rantau ini.

Bagaimanapun, patutlah juga kita mengambil unsur kebudayaan yang datang ke rantau ini dan membawa pengaruh keatasnya semenjak beberapa lama supaya pengaruh yang bermanfaat dapat menyegarkan dan menentukan corak kebudayaan Malaysia bagi masa hadapan. Namun, haruslah diingat, dalam mencari bentuk dan menentukan corak kebudayaan kebangsaan (itu) kita tidak melupakan hakikat masyarakat berbilang bangsa. Kita hendaklah sentiasa berpandu kepada cita-cita membentuk sebuah negara dengan rakyatnya daripada berbagai-bagai kaum dan golongan dijalin dalam satu ikatan yang padu
.”

Masyarakat marhaen pribumi Malaysia dan Indonesia memiliki bentuk dan ciri kebudayaan yang sama dan serupa. Bentuk dan ciri kebudayaan yang dimiliki itu tidak sedikit pun memperlihat jurang perbezaan yang besar. Jikalau ada pun sedikit perbezaan ketara di antara budaya masyarakat marhaen pribumi Malaysia dan Indonesia, ia adalah kesan daripada asimilasi dan pengaruh budaya yang datang daripada luar gugusan alam kepulauan Melayu.

Budaya seni tradisional yang diamalkan oleh masyarakat marhaen pribumi Indonesia masyarakat Jawa terutamanya seperti Kuda Kepang, Barongan, Tarian Pendet, Tarian Kecak dan sebagainya juga diamalkan oleh masyarakat Melayu yang berketurunan Jawa di Malaysia. Masyarakat Melayu berketurunan Jawa di Malaysia mengamalkan budaya seni tradisional sebagaimana yang diamalkan oleh masyarakat Jawa di Indonesia. Pengamalan budaya seni tradisional Jawa yang diamalkan oleh masyarakat Melayu berketurunan Jawa di Malaysia bersifat berterusan adalah kerana kesan daripada peninggalan warisan leluhur masyarakat Melayu yang berketurunan Jawa yang diwarisi secara turun temurun daripada satu generasi kepada satu generasi yang seterusnya.

Oleh yang demikian, sudah seharusnya tidak timbul isu “mencuri budaya” di kalangan masyarakat marhaen pribumi Malaysia dan Indonesia yang datang dari satu rumpun yang sama iaitu rumpun Melayu. Kekeruhan perasaan curiga dan syak wasangka terhadap pengamalan budaya yang sama dan serupa di kalangan masyarakat marhaen pribumi Malaysia dan Indonesia seharusnya dijernihkan dengan sejernih-jernihnya secara bermuafakat dengan berlandaskan budaya timur Nusantara yang kaya raya dengan unsur kepelbagaian.

Dalam pengamalan dan pengembangan budaya yang sama dan serupa, masyarakat marhaen pribumi Malaysia dan Indonesia seharusnya mencari titik persamaan dan bukannya mencari titik perbezaan. Ini adalah kerana masyarakat marhaen peribumi Malaysia dan Indonesia berasal daripada rumpun yang sama dan serupa. Persamaan dan keserupaan budaya masyarakat marhaen pribumi Malaysia dan Indonesia itu adalah milik bersama bukannya pemilikan persendirian.

Masyarakat marhaen peribumi Malaysia dan Indonesia seharusnya berbangga kerana mempunyai kebudayaan yang sama dan serupa. Masyarakat marhaen pribumi Malaysia dan Indonesia seharusnya berasa harmoni sekiranya bangsa sedarah dan serumpun mereka mengamalkan budaya yang sama dan serupa sama ada mereka berada di Malaysia mahupun di Indonesia atau di mana-mana ceruk dunia sekali pun.

Masyarakat marhaen pribumi Malaysia dan Indonesia yang serumpun itu seharusnya meneladani dan mencontohi bangsa Cina. Bangsa Cina di Negara China tidak pernah mengatakan atau menyifatkan masyarakat Cina di luar negara China yang mengamalkan kebudayaan Cina sebagai “pencuri budaya.” Masyarakat Cina yang mendiami gugusan alam kepulauan Melayu – Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei, Filipina, Thailand dan sebagainya – sejak berkurun lamanya tetap mengamalkan kebudayaan Cina yang sama dan serupa dengan kebudayaan masyarakat Cina di negara China. Malah masyarakat Cina di negara China berasa bangga dan harmoni kerana masyarkat Cina yang berada di luar negara China sejak berkurun lamanya mengamalkan budaya yang sama dan serupa dengan mereka. Maka tidak menghairankan budaya bangsa Cina menjadi budaya yang berpengaruh di setiap ceruk pelusuk dunia.

Di dalam mencari titik persamaan dan keserupaan budaya serumpun di antara Malaysia dan Indonesia, kerajaan yang memerintah di kedua-dua negara haruslah menjalinkan usaha sama secara berterusan dan berkekalan sehingga bila-bila masa. Kerjasama budaya yang terjalin akan menghasilkan manfaat yang tidak ternilai harganya. Salah satu bentuk kerjasama budaya di antara Malaysia dan Indonesia boleh dilaksanakan adalah melalui program Tahun Melawat Malaysia-Indonesia (TMMI). Dengan perlaksanaan program TMMI, Malaysia dan Indonesia dapat menyampaikan mesej dan saranan kepada dunia bahawa betapa bangga dan harmoninya nikmat dan rahmat memiliki budaya yang sama dan serupa atau keserumpunan budaya. TMMI juga sekaligus boleh mengembang dan melonjakkan nilai ekonomik kedua-dua negara melalui sektor pelancongan.

Seterusnya, kerajaan yang memerintah di kedua-dua negara seharusnya mengajar dan mendidik masyarakat marhaen pribuminya betapa jernih dan harmoninya hubungan akrab di antara dua bangsa yang serumpun terjalin melalui budaya yang sama dan serupa. Ia boleh diterapkan di dalam sistem pendidikan nasional kedua-dua negara. Dengan kaedah ini, masyarakat marhaen peribumi Malaysia dan Indonesia boleh dan dapat dididik dan diajar untuk menghargai kesamaan dan keserupaan budaya di antara dua bangsa yang serumpun.

Selagi masyarakat marhaen peribumi di kedua-kedua negara tidak dididik dan diajar tentang kebudayaan Malaysia dan Indonesia yang sama dan serupa, selagi itulah wujud percakaran dan perkelahian di antara dua bangsa yang serumpun yang hanya disebabkan oleh budaya yang sama dan serupa. Tiada gunanya sekiranya hubungan akrab kerajaan yang memerintah di kedua-dua negara terjalin mesra tetapi pada masa yang sama hubungan masyarakat marhaen peribuminya yang serumpun itu keruh dan masam mencuka.

Sudah tiba masanya masyarakat marhaen pribumi yang serumpun di Malaysia dan Indonesia bertaut kembali untuk mewujudkan kemesraan dan keharmonian yang akrab melalui kebudayaan. Ini sekaligus menjalinkan semula hubungan kedua-dua masyarakat marhaen pribumi yang serumpun yang keruh sebagaimana jalinan hubungan kebudayaan yang diamalkan leluhur serumpun di zaman silam.

Berikut adalah laporan berita tentang percakaran di antara Malaysia dan Indonesia yang hanya disebabkan oleh persamaan dan keserupaan budaya yang dilaporkan oleh media Australia.

Indonesia and Malaysia clash over cultural ownershipUpdated September 7, 2009 11:36:06

Indonesia has accused Malaysia of stealing its cultural heritage after a Balinese dance was used in a promotional video for Malaysia and allegations that the countries national anthem was originally written by a Javanese music group.

Passions are running high over the controversies, with some even suggesting that the two countries should go to war to solve their differences.

Presenter: Katie Hamman Speakers: Musni Umar, Indonesian political scientist and member of the government-supported Indonesia-Malaysia Eminent Persons Group; Professor Khoo Khay Kim, historian at the University of Malaya; Harry Tjan Silalahai, political analyst

HAMANN: (SFX: Negaraku) Indonesia's latest showdown with its northern neighbour has focused upon the origins of Malaysia's national anthem Negaraku, which, according to a state owned record company in central Java is suspiciously like an Indonesian song called Terang Bulan, written by the Bandung Ensemble in 1956, one year before Malaysia's independence was declared.

SFX: Terung Bulan. HAMANN: Musicologists say both tunes originally derived from a 19th-century French song, but ardent Indonesian nationalists have seized upon the likeness, accusing Malaysia of looting Indonesia's cultural archive, yet again.

Last month a video clip of a Balinese Pendet dancer, was featured in a television advertisement for a program about Malaysia. The Malaysian government blamed an American production house for the misappropriation and demanded its cancellation.

But Indonesians protesters descended upon the Malaysian embassy in Jakarta last week, throwing eggs at its gate and attempting to raise an Indonesian flag. This as Indonesian computer hackers invaded a number of Malaysian websites; and blogs and social networking sites were ablaze with nationalist, anti-Malaysian sentiment.

VOX-POPS PROTESTER; I think Malaysia is... not very, very creative. They just duplicate our country. I don't really like that.

PROTESTER 2: It's not about angry, it just may be between Malaysia and Indonesia have a similar culture, may be they just misunderstanding that's all.

HAMANN: How can we fix the problem? How do you make it better?

PROTESTER 3: Er war.

HAMANN: Indonesian political scientist Musni Umar is a member of the government supported Indonesia-Malaysia Eminent Persons Group. He says Indonesians often forget their shared history with Malaysia.

UMAR: The people of Malaysia are the people of Indonesia. We have the same culture. From Java go to Malaysia and they're making culture there.

HAMANN: Disputes and misunderstandings between the two countries have percolated for more than four decades, beginning in an era known as Konfrontasi, when Indonesia's President Sukarno attempted to destabilise the new Federation of Malaysia.

Professor Khoo Khay Kim is an historian at Kuala Lumpur's University of Malaya. He says Malaysians once looked to Indonesia for leadership but this dynamic has shifted.

KHOO: In more recent years the Malays seem to have grown more and more independent because of the economic success of this country and the Indonesians I think are rather disappointed that the Malays no longer look up to them for leadership and they feel that the Malays have become arrogant.

HAMANN: The latest confrontation has also spilled into the political arena.

In response to the pendet dance controversy, one senior minister said Indonesia's ambassador to Malaysia should be recalled or Malaysia's in Indonesia sent home.

Harry Tjan Silalahi is an international politics analyst at the Jakarta based Centre for Strategic and International Studies. He says there are elements within the Indonesian government and military that believes Indonesia's new leadership is too conciliatory towards Malaysia.

SILALAHAI: This younger generation who are in the government are neglecting the nation building that use to be in promoted strongly by men like President Sukarno and President Suharto, and the military (words indistinct) instead of discussing this and with the other side the Indonesian military is now a very low profile -- not weak, but shortage of this equipment and means. So they are very angry that you are (going) too far, younger brother, in showing your cockiness.

Comments

Primus inter pares

Kebebasan bersuara sebenar di Malaysia

Perdebatan yang berlaku di antara Menteri Penerangan Dato' Shabery Chik dengan penasihat de facto Parti Keadilan Rakyat (PKR) baru-baru ini boleh dilihat sebagai satu "test case" terhadap nasib kebebasan bersuara di Malaysia, tanpa dicampuri tangan-tangan senyap kerajaan pemerintah.

Nasi lemak dan obesiti di kalangan pelajar

" Nasi lemak mengandungi sambal, ikan bilis, udang, kacang, timun dan telur akan dapat memberi zat makanan yang terdiri daripada protein, karbohidrat, vitamin E dan zat besi. Kandungan zat ini boleh memberikan tenaga dan membantu pertumbuhan badan yang sihat." - Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom, Bekas Ketua Pengarah Pelajaran Nasi lemak adalah antara makanan yang berkalori tinggi. Satu hidangan lengkap nasi lemak mengandungi 644 kalori. Walaupun nasi lemak merupakan antara makanan yang tinggi kandungan kalorinya, nasi lemak bukanlah penyumbang utama kepada obesiti tetapi nasi lemak adalah antara penyumbang kepada obesiti. Oleh hal yang demikian nasi lemak tidak boleh diperslahkan jika di kalangan pelajar sekolah rata-ratanya obes.