Walaupun Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dipinda, dimana para mahasiswa diberi lebih kebebasan bersuara, boleh membicarakan hal ehwal politik semasa yang berlaku di negara ini, tetapi larangan mahasiswa melibatkan diri dalam kancah politik kepartian adalah kekal.
Mengapa larangan tersebut kekal? Adakah kerana;
1. "Malaysia" yakni golongan birokrat beranggapan bahawa mahasiswa hanyalah penuntut, pelajar. Bukannya menganggap mahasiswa lebih daripada penuntut, pelajar. Salah tanggap "Malaysia" ini dipengaruhi oleh kecenderungan pesimisme dan dan kecenderungan skeptis. Kedua-dua kecenderungan ini dipengaruhi oleh kecenderungan politik.
2. Bagi "Malaysia," politik kampus - bukannya politik kepartian - adalah memadai untuk mahasiswa melibatkan diri dalam kancah politik. Ini adalah kerana pada "Malaysia" politik kampus sudah mampu mematangkan mahasiswa dalam hal ehwal politik tanah air.
3. Pada "Malaysia," rakyat di negara ini - termasuklah komuniti mahasiswa - walaupun diberi lebih kebebasan bersuara dan boleh membicarakan hal ehwal politik semasa, tetapi cenderung kepada konseptual politik dan berpolitik hak ekslusif animal politics.
4. "Malaysia" juga berkecenderungan bahawa jika mahasiswa dibenarkan melibatkan diri atau mengambil bahagian dalam kancah politik kepartian, mahasiswa berpotensi untuk memainkan peran sebagai komuniti pendesak politik yang boleh memberi tekanan politik kepada kerajaan pemerintah.
5. Dari spektrum politik kerajaan pemerintah, "Malaysia" berkecenderungan bahawa mahasiswa akan cenderung kepada kecenderungan BEBAS, dimana mahasiswa akan tidak sehaluan secara mutlak dengan halatuju kecenderungan kerajaan pemerintah terutamanya terhadap dasar-dasar politik jika mempunyai organisasi politik kepartian.
Mengapa larangan tersebut kekal? Adakah kerana;
1. "Malaysia" yakni golongan birokrat beranggapan bahawa mahasiswa hanyalah penuntut, pelajar. Bukannya menganggap mahasiswa lebih daripada penuntut, pelajar. Salah tanggap "Malaysia" ini dipengaruhi oleh kecenderungan pesimisme dan dan kecenderungan skeptis. Kedua-dua kecenderungan ini dipengaruhi oleh kecenderungan politik.
2. Bagi "Malaysia," politik kampus - bukannya politik kepartian - adalah memadai untuk mahasiswa melibatkan diri dalam kancah politik. Ini adalah kerana pada "Malaysia" politik kampus sudah mampu mematangkan mahasiswa dalam hal ehwal politik tanah air.
3. Pada "Malaysia," rakyat di negara ini - termasuklah komuniti mahasiswa - walaupun diberi lebih kebebasan bersuara dan boleh membicarakan hal ehwal politik semasa, tetapi cenderung kepada konseptual politik dan berpolitik hak ekslusif animal politics.
4. "Malaysia" juga berkecenderungan bahawa jika mahasiswa dibenarkan melibatkan diri atau mengambil bahagian dalam kancah politik kepartian, mahasiswa berpotensi untuk memainkan peran sebagai komuniti pendesak politik yang boleh memberi tekanan politik kepada kerajaan pemerintah.
5. Dari spektrum politik kerajaan pemerintah, "Malaysia" berkecenderungan bahawa mahasiswa akan cenderung kepada kecenderungan BEBAS, dimana mahasiswa akan tidak sehaluan secara mutlak dengan halatuju kecenderungan kerajaan pemerintah terutamanya terhadap dasar-dasar politik jika mempunyai organisasi politik kepartian.
Comments