Interlok, karya sastera Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain dan Tolong Ingatkan Aku, karya seni Ana Raffali, telah mencetuskan kontroversi di luar duga. Ia kerana gara-gara mereka yang pada kebarangkaliannya idiocy atau idiosyncracy, atau kedua-duanya sekali, dalam menilai karya sastera dan karya seni. Sastera dan seni tidaklah berdarjat seperti Antara Dua Darjat, tetapi adakalanya dalam menilainya barangkali berdarjat seperti Antara Dua Darjat.
Mereka yang pada kebarangkaliannya idiocy atau idiosyncracy, atau kedua-duanya sekali, dalam menilai karya sastera dan karya seni sememangnya memerlukan penawar berupa "vaksin modus vivendi," agar supaya tidak lagi idiocy atau idiosyncracy, atau kedua-duanya sekali, dalam menilai karya sastera dan karya seni. Kementerian Pelajaran dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan memiliki penawar berupa "vaksin modus vivendi" ini.
Kegagalan Kementerian Pelajaran dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan menggunakan "vaksin modus vivendi" - pendidikan dan pelajaran sastera dan seni - ini dengan sebaik-baiknya akan mencambahkan lagi benih idiocy dan idiosyncracy dengan subur dalam minda dan pemikiran generasi hari ini, esok dan seterusnya. Benih idiocy dan idiosyncracy yang tumbuh subur dalam minda dan pemikiran akan menyebabkan minda dan pemikiran terkunci dan terbelenggu.
Minda yang terkunci dan terbelenggu bukan sahaja tidak dapat memahami dan menilai Interlok dari sudut sastera, dan Tolong Ingatkan Aku dari sudut seni, bahkan akan mengalami krisis dalam memahami dan menilai apa-apa sahaja unsur-unsur sastera dan seni yang sebenar. Minda dan pemikiran yang sebeginilah - idiocy dan idiosyncracy - yang akan membuka ruang dan peluang untuk karya-karya "sastera" sampah dan karya-karya "seni" sampah membiak subur lagi makmur.
Rasanya bukan Interlok dan Tolong Ingatkan Aku sahaja yang dijadikan mangsa kontroversi oleh mereka yang pada kebarangkaliannya idiocy atau idiosyncracy, atau kedua-duanya sekali. Terdapat banyak lagi karya yang bertaraf sastera dan seni yang sebenar dijadikan mangsa kontroversi sama ada secara tidak terancang atau terancang.
Seandainya amalan memperlaku karya-karya sastera dan karya-karya seni ini dengan sedemikian rupa, dijadikan "aliran" terutamanya oleh mereka yang pada kebarangkaliannya idiocy atau idiosyncracy, atau kedua-duanya sekali, bakal pasti kembang tumbuh tamadun sastera dan seni tanah air diambang keruntuhan.
Mereka yang pada kebarangkaliannya idiocy atau idiosyncracy, atau kedua-duanya sekali, dalam menilai karya sastera dan karya seni sememangnya memerlukan penawar berupa "vaksin modus vivendi," agar supaya tidak lagi idiocy atau idiosyncracy, atau kedua-duanya sekali, dalam menilai karya sastera dan karya seni. Kementerian Pelajaran dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan memiliki penawar berupa "vaksin modus vivendi" ini.
Kegagalan Kementerian Pelajaran dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan menggunakan "vaksin modus vivendi" - pendidikan dan pelajaran sastera dan seni - ini dengan sebaik-baiknya akan mencambahkan lagi benih idiocy dan idiosyncracy dengan subur dalam minda dan pemikiran generasi hari ini, esok dan seterusnya. Benih idiocy dan idiosyncracy yang tumbuh subur dalam minda dan pemikiran akan menyebabkan minda dan pemikiran terkunci dan terbelenggu.
Minda yang terkunci dan terbelenggu bukan sahaja tidak dapat memahami dan menilai Interlok dari sudut sastera, dan Tolong Ingatkan Aku dari sudut seni, bahkan akan mengalami krisis dalam memahami dan menilai apa-apa sahaja unsur-unsur sastera dan seni yang sebenar. Minda dan pemikiran yang sebeginilah - idiocy dan idiosyncracy - yang akan membuka ruang dan peluang untuk karya-karya "sastera" sampah dan karya-karya "seni" sampah membiak subur lagi makmur.
Rasanya bukan Interlok dan Tolong Ingatkan Aku sahaja yang dijadikan mangsa kontroversi oleh mereka yang pada kebarangkaliannya idiocy atau idiosyncracy, atau kedua-duanya sekali. Terdapat banyak lagi karya yang bertaraf sastera dan seni yang sebenar dijadikan mangsa kontroversi sama ada secara tidak terancang atau terancang.
Seandainya amalan memperlaku karya-karya sastera dan karya-karya seni ini dengan sedemikian rupa, dijadikan "aliran" terutamanya oleh mereka yang pada kebarangkaliannya idiocy atau idiosyncracy, atau kedua-duanya sekali, bakal pasti kembang tumbuh tamadun sastera dan seni tanah air diambang keruntuhan.
Comments