Skip to main content

Cekap sahaja tidak mencukupi

Berdasarkan Kamus Dewan Edisi Baru, cekap ditakrifkan sebagai;

1. boleh, dapat, mampu, sanggup

2. dapat (berkebolehan) melaksanakan sesuatu (kerja dll) dgn cepat dan sempurna, pandai, mahir elok, cantik, rupawan

4. lekas, pantas, tangkas

Ayat contoh: ada beberapa ekor monyet yang betul-betul cekap bermain tunggang balik.

Apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, negara ditadbir oleh ahli politik yang cekap dan bukan sebaliknya sudah tentu rasa resah dan gelisah rakyat terubat dengan secara sendirinya. Ini kerana terdapat dakwaan yang mengatakan, negara ditadbir oleh ahli politik yang sebaliknya yakni tidak cekap. Seandainya dakwaan yang dilemparkan ini dihadapkan ke muka pengadilan sudah tentu ia diklasifikasikan sebagai sub judice.

Nilai-nilai kenegaraan dan norma-norma sosial Malaysia meliputi aspek keagamaan, kebudayaan, ekonomi, politik dan perundangan. Ini kerana Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai rakyat pelbagai kaum, agama, kebudayaan serta mengamalkan cara hidup yang berbeza.

Jika diteliti Rukun Negara secara pemahaman asas, Malaysia mendukung cita-cita hendak, antaranya;

1. Mencapai perpaduan yang lebih erat dalam kalangan seluruh masyarakatnya; dan

2. Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama.

Malaysia bakal gagal mendukung cita-cita, 1 dan 3, jika ahli politik yang mentadbir negara hanya sekadar cekap atau hanya setakat cekap. Tidak lebih daripada itu. Untuk mendukung cita-cita, 1 dan 3, Malaysia memerlukan ahli politik yang mentadbir negara, selain cekap, adil dan amanah. Sekadar cekap atau setakat cekap sahaja tidak memadai.

Sekiranya negara ditadbir oleh ahli politik yang cekap, adil dan amanah, tentunya Malaysia bakal tidak gagal mendukung cita-cita hendak;

1. Mencapai perpaduan yang lebih erat dalam kalangan seluruh masyarakatnya;

2. Memelihara satu cara hidup demokratik;

3. Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama;

4. Menjamin satu cara hidup yang liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaan yang kaya dan berbagai corak;

5. Membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden.

"Dahulu ada sarjana menyebut: "Jika aku hanya mempunyai satu peluang doa yang makbul, nescaya aku doakan kepada pemimpin agar adil, kerana keadilan mereka kebaikan untuk semua."

- Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, Bicara Buat Pemimpin Dan Rakyat, 2010, 217

Comments

Primus inter pares

Kebebasan bersuara sebenar di Malaysia

Perdebatan yang berlaku di antara Menteri Penerangan Dato' Shabery Chik dengan penasihat de facto Parti Keadilan Rakyat (PKR) baru-baru ini boleh dilihat sebagai satu "test case" terhadap nasib kebebasan bersuara di Malaysia, tanpa dicampuri tangan-tangan senyap kerajaan pemerintah.

Nasi lemak dan obesiti di kalangan pelajar

" Nasi lemak mengandungi sambal, ikan bilis, udang, kacang, timun dan telur akan dapat memberi zat makanan yang terdiri daripada protein, karbohidrat, vitamin E dan zat besi. Kandungan zat ini boleh memberikan tenaga dan membantu pertumbuhan badan yang sihat." - Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom, Bekas Ketua Pengarah Pelajaran Nasi lemak adalah antara makanan yang berkalori tinggi. Satu hidangan lengkap nasi lemak mengandungi 644 kalori. Walaupun nasi lemak merupakan antara makanan yang tinggi kandungan kalorinya, nasi lemak bukanlah penyumbang utama kepada obesiti tetapi nasi lemak adalah antara penyumbang kepada obesiti. Oleh hal yang demikian nasi lemak tidak boleh diperslahkan jika di kalangan pelajar sekolah rata-ratanya obes.

Malaysia-Indonesia: Keserumpunan budaya

Malaysia dan Indonesia merupakan negara yang mana masyarakat marhaen pribuminya berasal daripada rumpun yang satu. Sebelum kewujudan Malaysia dan Indonesia, masyarakat marhaen pribuminya bebas bergerak dan menetap di mana-mana saja ceruk gugusan alam kepulauan Melayu tanpa sekatan. Masyarakat Melayu Malaysia kebanyakannya berdarah Jawa, Bugis, Banjar, Minangkabau, Aceh dan sebagainya. Jawa, Bugis, Banjar, Minangkabau dan Aceh berasal daripada salah satu daerah gugusan alam kepulauan Melayu yang kini dikenali sebagai Indonesia.