Skip to main content

WikiLeaks, mengundang "masalah"

Ini kerana, laman web seperti WikiLeaks akan terus menyiarkan apa sahaja bahan dan penyiaran pendedahan itu hanya akan mengundang masalah kepada seluruh dunia.”
- Tun Dr. Mahathir, Bekas Perdana Menteri
 
Pendedahan laman web WikiLeaks terhadap kegiatan liwat Anwar sememangnya mendatangkan masalah kepada negara dan pemimpin-pemimpin negara yang bermasalah. Sebelum mendedahkan kegiatan liwat Anwar, WikiLeaks telah melaporkan skandal PKFZ (Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Klang) di laman webnya tidak lama dulu.
 

Masalah yang dihadapi oleh negara berikutan laporan / pendedahan “rahsia sulit” oleh laman web WikiLeaks ialah mengenai (1) keselamatan negara dan (2) keselamatan pemimpin-pemimpin negara, pemimpin-pemimpin parti kerajaan yang memerintah dan parti pembangkang.
 
Apabila bercakap soal keselamatan negara, ia bukan sahaja menyentuh tentang keselamatan J85-GE-21 (enjin pesawat pejuang Northrop F-5E Tiger II) tetapi menyentuh perkara-perkara yang bersifat Top Secret atau Confidential, seperti data dan maklumat yang terkandung di dalam Akta Rahsia Rasmi (OSA), pangkalan data / pangkalan maklumat negara, yakni pangkalan data / pangkalan maklumat Kementerian Pertahanan, Kementerian Keselamatan Dalam Negeri dan sebagainya.
 
Kejayaan WikiLeaks mendedahkan kegiatan liwat ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, di laman webnya, ia dari sudut keselamatan negara perlu dipandang serius. Ini kerana WikiLeaks telah berjaya membuktikan bahawa sistem keselamatan pangkalan data / pangkalan maklumat negara tidak kukuh dan tidak selamat. Dari sudut keselamatan dan pertahanan negara ia adalah sesuatu yang memalukan dan mengaibkan.
 
Keselamatan pemimpin-pemimpin negara, pemimpin tertinggi umpamanya, juga adalah keselamatan negara dan ia perlu dipandang serius. Lebih-lebih lagi jika pemimpin-pemimpin negara itu terlibat dengan perkara-perkara yang boleh mendatang aib kepada negara. Segala maklumat sulit atau maklumat rahsia yang yang berkaitan dengan mana-mana pemimpin negara, seperti maklumat tentang skandal seks, rasuah dan sebagainya memerlukan jaminan penjagaan keselamatan bertahap tinggi.
 
Seandainya WikiLeaks berjaya membongkar kes atau skandal pemimpin-pemimpin negara, bakal pasti akan mengundang masalah kepada pemimpin-pemimpin negara dan negara. Jika demikian, dunia akan membuat kesimpulan mudah bahawa negara ini pemimpin-pemimpinnya terdiri daripada kalangan yang suka mendatangkan masalah kepada negara dan dunia.

Comments

Primus inter pares

Kebebasan bersuara sebenar di Malaysia

Perdebatan yang berlaku di antara Menteri Penerangan Dato' Shabery Chik dengan penasihat de facto Parti Keadilan Rakyat (PKR) baru-baru ini boleh dilihat sebagai satu "test case" terhadap nasib kebebasan bersuara di Malaysia, tanpa dicampuri tangan-tangan senyap kerajaan pemerintah.

Nasi lemak dan obesiti di kalangan pelajar

" Nasi lemak mengandungi sambal, ikan bilis, udang, kacang, timun dan telur akan dapat memberi zat makanan yang terdiri daripada protein, karbohidrat, vitamin E dan zat besi. Kandungan zat ini boleh memberikan tenaga dan membantu pertumbuhan badan yang sihat." - Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom, Bekas Ketua Pengarah Pelajaran Nasi lemak adalah antara makanan yang berkalori tinggi. Satu hidangan lengkap nasi lemak mengandungi 644 kalori. Walaupun nasi lemak merupakan antara makanan yang tinggi kandungan kalorinya, nasi lemak bukanlah penyumbang utama kepada obesiti tetapi nasi lemak adalah antara penyumbang kepada obesiti. Oleh hal yang demikian nasi lemak tidak boleh diperslahkan jika di kalangan pelajar sekolah rata-ratanya obes.

Malaysia-Indonesia: Keserumpunan budaya

Malaysia dan Indonesia merupakan negara yang mana masyarakat marhaen pribuminya berasal daripada rumpun yang satu. Sebelum kewujudan Malaysia dan Indonesia, masyarakat marhaen pribuminya bebas bergerak dan menetap di mana-mana saja ceruk gugusan alam kepulauan Melayu tanpa sekatan. Masyarakat Melayu Malaysia kebanyakannya berdarah Jawa, Bugis, Banjar, Minangkabau, Aceh dan sebagainya. Jawa, Bugis, Banjar, Minangkabau dan Aceh berasal daripada salah satu daerah gugusan alam kepulauan Melayu yang kini dikenali sebagai Indonesia.