Mufti dari segi istilah bahasa Arab adalah merujuk kepada ahli agama yang berhak memberi fatwa berkenaan hukum Islam. Kadi pula ialah hakim dalam perkara yang berkaitan dengan agama Islam (seperti mengurus soal pernikahan dan perceraian orang Islam, membicarakan orang yang dituduh melanggar hukum Islam dan lain-lain). Manakala imam takrifan pertama pula merujuk kepada pemimpin sembahyang yang dilakukan beramai-ramai atau sembahyang berjemaah (seperti sembahyang Jumaat, sembahyang hari raya dan lain-lain. Imam takrifan kedua pula merujuk kepada pemimpin, penganjur, ketua (negara lain-lain).
Walaupun wujud perbezaan takrifan dan definisi di antara mufti, kadi, dan imam, wujud persamaan di antara ketiga-tiganya yakni dari segi pengetahuan dan pemahaman asas tentang Islam. Dan, ketiga-tiganya tidak bersifat terpelihara atau bebas dari dosa dan lain-lain.
Dalam konteks “Malaysia,” mufti sinonim dengan “Mufti Negeri,” imam pula sinonim dengan “imam masjid,” manakala kadi sinonim dengan “kadi nikah kahwin.” Mufti, imam, dan kadi memiliki bidang kuasa yang telah ditentukan oleh pihak yang berwenang.
Dalam menjalankan kewajiban yang diamanahkan, mufti, imam, dan kadi terikat dengan bidang kuasa yang telah diperuntukan serta tempoh waktu menjalankan kewajiban yang telah ditentukan (ibarat penentuan tempoh waktu antara jarak jangka manufacturing date dan expiry date mi segera).
Dalam Kitab Mustika Hadis halaman 62 ada diterangkan mengenai tanda-tanda hampirnya kedatangan kiamat antaranya ialah:
1. Apabila susut dan kurang ilmu pengetahuan agama dengan kematian seseorang yang alim di dalam sesuatu cawangan ilmu yang tertentu dan tidak dapat diganti.
2. Apabila merebaknya kejahilan mengenai ilmu agama dengan sebab kurangnya orang yang suka mempelajarinya.
3. Apabila diserahkan sesuatu urusan agama seperti Jawatan Ketua Negara, Mufti, Kadi, dan sebagainya untuk dikendalikan oleh orang yang bukan ahlinya.
4. Apabila sesuatu masyarakat dipimpin oleh ketua yang fasik (jahat) yang suka menggalakan maksiat dan perbuatan durjana.
5. Apabila orang yang bersifat benar dikatakan pendusta. Pendusta dikatakan orang yang benar, orang yang khianat disifatkan amanah, orang yang amanah dikatakan khianat, orang yang adil disifatkan zalim, orang yang zalim disifatkan adil, orang yang jahil mempunyai pengaruh dan bermaharaja dengan berlagak pandai dalam ilmu agama sehingga orang alim terpaksa mendiamkan diri setelah tugasnya tidak lagi dihargai.
6. Apabila arak menjadi adat kebisaan diminum berterangan di sana sini dengan digalakkan pula oleh pemimpin-pemimpin dan ketua-ketua mereka.
7. Apabila perbuatan lucah (zina) dan cabul dilakukan dengan berterangan di merata-rata tempat tanpa segan, dan tidak mendapat sebarang teguran kerana kelemahan iman sehingga kalau ada yang menegur, maka orang yang menegur itu boleh dikatakan imannya sekuat Saidina Abu Bakar dan Saidina Omar pada zaman sahabat Nabi Muhammad S.A.W.
Sebagaimana apa yang diterangkan di dalam Kitab Mustika Hadis halaman 62, inilah yang sedang berlaku, telah berlaku, dan barangkali akan terus berlaku di negara ini. Cuba renungkan sejenak ketujuh-tujuh tanda hampirnya kedatangan hari kiamat dengan sejujur-jujurnya selagi ritma degupan jantung berirama.
Walaupun wujud perbezaan takrifan dan definisi di antara mufti, kadi, dan imam, wujud persamaan di antara ketiga-tiganya yakni dari segi pengetahuan dan pemahaman asas tentang Islam. Dan, ketiga-tiganya tidak bersifat terpelihara atau bebas dari dosa dan lain-lain.
Dalam konteks “Malaysia,” mufti sinonim dengan “Mufti Negeri,” imam pula sinonim dengan “imam masjid,” manakala kadi sinonim dengan “kadi nikah kahwin.” Mufti, imam, dan kadi memiliki bidang kuasa yang telah ditentukan oleh pihak yang berwenang.
Dalam menjalankan kewajiban yang diamanahkan, mufti, imam, dan kadi terikat dengan bidang kuasa yang telah diperuntukan serta tempoh waktu menjalankan kewajiban yang telah ditentukan (ibarat penentuan tempoh waktu antara jarak jangka manufacturing date dan expiry date mi segera).
Dalam Kitab Mustika Hadis halaman 62 ada diterangkan mengenai tanda-tanda hampirnya kedatangan kiamat antaranya ialah:
1. Apabila susut dan kurang ilmu pengetahuan agama dengan kematian seseorang yang alim di dalam sesuatu cawangan ilmu yang tertentu dan tidak dapat diganti.
2. Apabila merebaknya kejahilan mengenai ilmu agama dengan sebab kurangnya orang yang suka mempelajarinya.
3. Apabila diserahkan sesuatu urusan agama seperti Jawatan Ketua Negara, Mufti, Kadi, dan sebagainya untuk dikendalikan oleh orang yang bukan ahlinya.
4. Apabila sesuatu masyarakat dipimpin oleh ketua yang fasik (jahat) yang suka menggalakan maksiat dan perbuatan durjana.
5. Apabila orang yang bersifat benar dikatakan pendusta. Pendusta dikatakan orang yang benar, orang yang khianat disifatkan amanah, orang yang amanah dikatakan khianat, orang yang adil disifatkan zalim, orang yang zalim disifatkan adil, orang yang jahil mempunyai pengaruh dan bermaharaja dengan berlagak pandai dalam ilmu agama sehingga orang alim terpaksa mendiamkan diri setelah tugasnya tidak lagi dihargai.
6. Apabila arak menjadi adat kebisaan diminum berterangan di sana sini dengan digalakkan pula oleh pemimpin-pemimpin dan ketua-ketua mereka.
7. Apabila perbuatan lucah (zina) dan cabul dilakukan dengan berterangan di merata-rata tempat tanpa segan, dan tidak mendapat sebarang teguran kerana kelemahan iman sehingga kalau ada yang menegur, maka orang yang menegur itu boleh dikatakan imannya sekuat Saidina Abu Bakar dan Saidina Omar pada zaman sahabat Nabi Muhammad S.A.W.
Sebagaimana apa yang diterangkan di dalam Kitab Mustika Hadis halaman 62, inilah yang sedang berlaku, telah berlaku, dan barangkali akan terus berlaku di negara ini. Cuba renungkan sejenak ketujuh-tujuh tanda hampirnya kedatangan hari kiamat dengan sejujur-jujurnya selagi ritma degupan jantung berirama.
Comments